Mitt bredband fungerar inte vad ska jag göra?

Upplever du problem med din tjänst eller fungerar den inte alls?

  • Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna. Testa gärna med en annan kabel.
  • Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router med mera).
  • Om det är möjligt, kontrollera att lamporna lyser på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Starta om utrustningen.
  • Starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln. Vänta cirka 10 sekunder och sätt i den igen.
  • Starta om din egen utrustning (dator, router etc.).
  • Anslut din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då ligger felet i bredbandsuttaget.
  • Om du surfar trådlöst, anslut istället din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då, ligger felet i din router.

Kvarstår problemet? Gör en felanmälan hos din tjänsteleverantör.

Fungerar dina tjänster men inte i alla bredbandsuttag, kontakta Svenska Bostäders Kundcenter.

Om ditt internet går sakta, starta om datorn och koppla den direkt till ett LAN-uttag WAN-uttag till fiberkonvertern, gör sedan ett test på bredbandskollen.se. Om det fortfarande går för långsamt, kontakta din tjänsteleverantör.