Vad kan jag göra för att lösa enkla fel med mitt bredband?
Gå igenom checklistan innan du felanmäler dina tjänster
- Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna. Testa gärna med en annan kabel.
- Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router med mera).
- Om det är möjligt, kontrollera att lamporna lyser på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Starta om utrustningen.
- Starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln. Vänta cirka 10 sekunder och sätt i den igen.
- Starta om din egen utrustning (dator, router etc.).
- Anslut din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då ligger felet i bredbandsuttaget.
- Om du surfar trådlöst, anslut istället din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då, ligger felet i din router.
- Om ditt internet går sakta, starta om datorn och koppla den direkt till ett LAN-uttag WAN-uttag till fiberkonvertern, gör sedan ett test på bredbandskollen.se.
Fungerar dina tjänster fortfarande inte ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör.
Fungerar dina tjänster men inte i alla bredbandsuttag, gör en felanmälan till vårt kundcenter.