Vi hoppas att du kommer trivas i din nya lägenhet! Här följer några praktiska tips som kan vara bra att tänka på före och i samband med inflyttningen.
Nycklar och tillträde
Nycklarna hämtar du på inflyttningsdagen hos ditt distriktskontor mellan klockan 13-15 eller enligt överenskommelse. Nycklar lämnas aldrig ut tidigare än på inflyttningsdagen om inget annat har meddelats innan. På kontaktsidan hittar du adress till ditt områdeskontor. När du hämtar dina nycklar kan du även boka in ett hembesök eller telefonmöte för att få en bointroduktion med en kundvärd.
Om dagen för inflytt infaller på en helgdag sker nyckelutlämning alltid nästkommande vardag. Kan du inte komma på inflyttningsdagen finns dina nycklar kvar på områdeskontoret. Kontakta Kundcenter för att boka en tid med en kundvärd för överenskommelse om när du kan hämta nycklarna. Notera att endast avtalsinnehavare eller fullmaktshavare kan kvittera ut nycklar.
En bointroduktion kan bokas in när du hämtar nycklarna eller genom att kontakta Kundcenter via Mina sidor. Bointroduktion kan göras på plats hos dig eller över telefon. Där får du möjlighet att ställa frågor kring ditt boende, veta var förråd, cykelrum och tvättstuga finns samt var du kastar dina sopor.
Bredband, tv och telefoni
Som hyresgäst hos oss kan du enkelt teckna vårt fibernät, SB Bredband, för bredband, tv och telefoni genom att koppla in dig på ett aktivt uttag i lägenheten. Som kund hos SB Bredband kan du välja mellan flera olika leverantörer. På sbbredband.se kan du läsa mer om leverantörerna och tjänsterna de erbjuder.
Elavtal
När du ska flytta behöver du alltid säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad och teckna ett elnätsavtal för din nya bostad.
Flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket delger din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
Hemförsäkring
Som hyresgäst hos Svenska Bostäder förbinder du dig att teckna en hemförsäkring vilket innebär en stor trygghet och är viktig för att du ska få ekonomisk ersättning om det skulle inträffa en olycka hemma hos dig eller någon av dina grannar.
Hyr du i andra hand?
Säkerställ att personen du tänkt hyra bostad av i andra hand har tillstånd från Svenska Bostäder genom att kontakta våra uthyrare via kontaktformuläret på MIna sidor och stäm av. Läs mer om andrahandsuthyrning.
Hyresavisering, autogiro och e-faktura
För att säkerställa att din hyresinbetalning kommer in i tid rekommenderar vi att du ansluter dig till e-faktura eller autogiro, helst i kombination. Här kan du läsa mer om vad det innebär.
Om du inte har autogiro eller e-faktura skickas en hyresavi hem till dig varje månad. Avin skickas alltid i slutet av månaden och betalningen gäller för nästa månad.
Du kan se den senaste hyresavin i PDF-format på Mina Sidor. Logga in med Mobilt BankID eller med ditt avtalsnummer och lösenord.
Om din hyresbetalning uteblir eller om du är sen med att betala hyran flera gånger kan dina boendereferenser påverkas. I värsta fall kan du mista ditt hyreskontrakt.
Kontakta oss
Det finns flera olika sätt att komma i kontakt med oss. Logga in på Mina sidor och använd vår e-tjänst Kontakta oss. På Mina sidor kan du även göra en felanmälan, boka tvättpass, se lediga parkeringsplatser, spärra borttappad låsbricka, få tillgång till och skriva ut din hyresavi samt se om hyran är betald.
Lägenhetsnumret är ditt folkbokföringsnummer
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt, då benämnt som folkbokföringsnummer, på namntavlan i trapphuset eller på ditt postfack eller ytterdörr. De fyra siffrorna står även i samband med din adress på hyresavin.
Endast den som står på kontraktet får ha sitt namn i trapphustavlan. På dörren kan efternamnen på de som bor i lägenheten sättas upp om plats finns. Posten hittar alltid rätt ändå eftersom det lägenhetsnummer du uppgivit till Skatteverket leder till rätt dörr. I samband med inflytt sätter vi upp ditt namn på dörren.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Är det inte städat?
Om lägenheten du ska flytta in i inte har blivit ordentligt städad av tidigare hyresgäst eller om du upptäcker andra brister ber vi dig kontakta vårt Kundcenter. För snabbast hantering ber vi dig logga in på Mina sidor och använda e-tjänsten Kontakta oss. Där kan du bifoga bilder på den bristfälliga städningen. Ring oss om det är brådskande på telefon 08-508 370 00.
Parkering
Som hyresgäst hos Svenska Bostäder har du förtur på lediga parkeringsplatser i ditt närområde. Logga in med Mobilt BankID på Mina sidor. Du kan anmäla ditt intresse via e-tjänsten Hyr bilplats så snart ditt hyresavtal har börjat gälla.
Trivselregler
I ett hus med många människor behöver du och dina grannar visa hänsyn till varandra. Därför är det viktigt att ni alla tar del av och följer våra ordningsregler.