Svenska Bostäder söker en HR-koordinator

Stockholm
Heltid
2025-03-27
En utvecklande arbetsplats eller en trygg arbetsgivare med härliga kollegor? Hos oss behöver du inte välja.
Du kanske tror att en kommunal hyresvärd mest jobbar med att hyra ut lägenheter. Det är en viktig del av vad vi gör, men vi är också med och driver på utvecklingen mot ett hållbart Stockholm där alla Stockholmare har en plats.
Är du en driven och strukturerad HR-koordinator som vill vara med och utveckla och förbättra HR-processer? Sök till oss på HR-avdelningen och bli en del av vårt team!
Välkommen till oss
Enheten HR-stöd är en del av HR-avdelningen. På enheten arbetar tre HR-partners varav en har teamledaransvar. I avdelningen ingår även enheterna HR lön samt Kontorsservice. Vårt uppdrag är att ge bolagets chefer de bästa förutsättningarna för att kunna utveckla organisationen, dess verksamheter och uppnå gemensamma mål. HR ansvarar även för att se till att lagar, avtal och riktlinjer följs. Enheten hanterar hela HR-processen och dess delprocesser: att attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla. Avdelningen ansvarar för att stödja chefer i personalrelaterade frågor såsom anställningsfrågor, arbetsrätt, facklig samverkan och personalärenden.
Vår värdegrund är styrande i det arbete vi utför:
- Vi värnar om DEMOKRATISKA PRINCIPER
- Vi är SAMHÄLLSBYGGARE
- Vi jobbar för och med STOCKHOLMARNA
- Vi jobbar TILLSAMMANS
Din roll
Som HR-koordinator arbetar du brett med våra processer och systemstöd. Du tar ett drivande ansvar för att säkerställa effektivitet och kvalitet genom en noggrant strukturerad hantering av processer, system och avtal. Du arbetar nära HR-partners och är processamordnare för HR-processen. Detta innebär att du leder ett processteam, hanterar avvikelser och förbättringsförslag samt följer upp statistik. Du är även objektspecialist och superanvändare för flera av avdelningens it-system.
Du blir en viktig del i arbetet med att optimera och kvalitetssäkra HR-verksamheten och bidra till en effektiv och säker arbetsmiljö. Vidare företräder du avdelningen i både interna och externa sammanhang.
Dina arbetsuppgifter innebär följande:
- HR-processer och systemstöd: Optimera och administrera arbetsflöden inom HR och säkerställa att systemen stödjer verksamhetens behov.
- Avtalsadministration: Stötta vid upphandlingar, dokumentera och säkerställa att alla avtal administreras korrekt. Du har även kontakt med inköpsenheten.
- Informationssäkerhet: Ansvara för arkivsamordning och för avdelningens årliga översyn av information och personuppgiftsbehandlingar.
- Arbetsmarknadsåtgärder: Ansvara för arbetsmarknadsåtgärder vilket bland annat innebär att rekrytera de som står långt från arbetsmarknaden samt att tillsättning praktikanter.
- Arbetsmarknadsmässor: Ansvara för planering och annat kring arbetsmarknadsmässor och rekryteringsevent.
- Onboarding: Leda och administrera onboardingprocessen för nyanställda för att säkerställa en smidig introduktion.
- Utbildningsadministration: Administrera och utveckla avdelningens digitala utbildningar.
- Administration: Hantera personaladministrativa uppgifter såsom anställningsavtal, medarbetarundersökningar, pulsmätningar och övrig förekommande administration på avdelningen.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- flerårig aktuell erfarenhet av liknande kvalificerat HR-arbete t.ex. som HR-koordinator eller HR-partner
- erfarenhet av arbete inom rekrytering
- erfarenhet av att ge chefsstöd
- aktuell erfarenhet av kvalitets- och processarbete inom HR
- goda IT-kunskaper och erfarenhet att vara superuser för system
- erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom HR som liknar rollbeskrivningen
- förmåga att kunna tolka och tillämpa lagar, avtal, rutiner och anvisningar inom området för HR
Det är meriterande om du har:
- kommunal erfarenhet inom HR-området
- erfarenhet av informationssäkerhetsfrågor inom HR
- erfarenhet av arbete med arbetsmarknadsåtgärder
- kunskap i arkivsystem
- kunskaper om olika HR-system, inklusive LMS
- upphandlingskunskaper inom LOU
Vid intervjun kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.
Du som HR-koordinator hos oss har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål. Vi söker dig som är självgående och har förmågan att ta egna initiativ för att driva processer framåt. Du är flexibel och kan anpassa dig efter förändrade behov och prioriteringar. Din strukturerade arbetsmetod gör att du hanterar flera uppgifter samtidigt och levererar med hög kvalitet och noggrannhet.
Vi erbjuder
Över 60 000 stockholmare har sina liv, hem och drömmar hos oss. Vi vill att våra hyresgäster ska trivas och vilja bo hos oss. Genom att ta hyresgästernas intressen på allvar arbetar vi tillsammans för att bygga, utveckla och förvalta hållbara boenden. Det är inte bara hyresgästen som är viktig utan för oss är det avgörande att även våra medarbetare trivs hos oss och därför erbjuder vi generösa förmåner med bland annat korta fredagar. Vi har även flexibla och digitala arbetssätt och har flera kontor i Stockholm. Fler av våra förmåner hittar du här.
Övrigt
Din ansökan
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll rekryterar vi utan det personliga brevet. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.