Svenska Bostäders fibernät finns installerat i de flesta lokaler, undantaget förråd och lagerlokaler. Nätet erbjuder höga hastigheter på bredbandet och många leverantörer att välja mellan. Vissa lokaler har även kabel-tv-nät.
Fibernätet
Du kan välja mellan flera olika hastigheter upp till 1000/1000 Mbit/s och många olika leverantörer av bredband. Nätet erbjuder även tjänst för tv, telefoni, kapacitet, m.m. För information om tjänsteutbud och beställning, se svenskabostader.zmarket.se. När du beställer bredband via zmarket aktiveras tjänsten inom 30 minuter.
I lokalen avslutas fibernätet i ett bredbandsskåp (vitt plåtskåp) som ofta är placerat nära entrén. I skåpet sitter en fiberkonverter som i många fall är dold så att bara strömadaptern syns. Är konvertern dold finns det WAN-uttag som du använder för att t.ex. ansluta en router.
I en del lokaler, framförallt i nybyggda och renoverade fastigheter, finns det ofta bredbandsuttag (datauttag). För att du ska kunna använda ett bredbandsuttag behöver det vara aktiverat i bredbandsskåpet. Säkerställ att en kabel är ansluten till uttaget i panelen med samma nummer som det bredbandsuttag du vill använda. Den andra änden av kabeln ska anslutas till ett WAN-uttag (om konvertern är dold). Om konvertern är synlig ansluter du kabeln till LAN-uttag i konvertern.
Kabel-tv-nät
Kabel-tv-nät finns endast i ett fåtal lokaler i våra äldre fastigheter. Tele2 är leverantör i detta nät. För information om tjänsteutbud, se tele2.se. Nyinstallationer av kabel-tv-nät är inte tillåtet.
När du har frågor
Har du frågor om fiber- eller kabel-tv-nätet eller om det saknas fibernät i din lokal, kontakta Svenska Bostäders kundcenter på telefon 08-508 370 00 mån-tor 08.00-15.00, fre 08.00-12.00. Du kan också registrera ditt ärende via Mina sidor.
Fungerar inte dina bredbandstjänster?
Kontakta alltid din tjänsteleverantör.