Paketboxar för bättre service till hyresgästerna
Det ska bli enklare för hyresgäster att ta emot paketleveranser nära hemmet. I ett samarbete med iBoxen och PostNord ska de kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem under ett år att testa paketboxar i Västerort och Söderort i Stockholm.
Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem genomför därför ett gemensamt pilotprojekt med omkring 130 paketboxar, i Västerort och Söderort, som Grimsta, Vällingby, Farsta, och Solberga. Projektets syfte är att utforska hur infrastrukturen kring leveranser av varor till fastigheter kan förbättras. I pilotprojektet kommer de olika leverantörernas lösningar att testas och utvärderas.
– Våra hyresgäster efterfrågar smidiga, hållbara och säkra leveranslösningar när allt fler köper varor på nätet. Som fastighetsägare ska vi så klart hänga med i den utvecklingen och se hur vi kan underlätta vardagen för våra hyresgäster, säger Helene Engholm, distriktschef Västerort på Svenska Bostäder.
Fakta:
Paketboxarna kommer att placeras utomhus och kräver ingen markinstallation, fiber eller el, eftersom de drivs på batteri. Leverantörerna står för hårdvara, drift och underhåll. Fastighetsägarna upplåter markytan.
Den 7 juli 2021 placerades de första 18 paketboxarna ut inom Svenska Bostäders bestånd. Under hösten placeras totalt 70 boxar ut i Västerort hos Svenska Bostäder, omkring 30 boxar i Farsta hos Familjebostäder och 20 boxar i Solberga hos Stockholmshem.
Så här går det till:
• När du beställer leverans väljer du paketbox som alternativ.
• Från iBoxen får du en kodnyckel via deras app eller sms när paketet är på väg. I iBoxens app identifierar du dig med Mobilt BankID och öppnar luckan via Bluetooth.
• För att hämta ut ditt paket i PostNords boxar behöver du PostNord App. I den identifierar du dig med Mobilt BankID och öppnar luckan via Bluetooth.
Instruktioner finns även beskrivna på respektive paketbox.