Inomhustemperaturen är en balansakt
En av de svåra frågorna vi som bostadsbolag balanserar är inomhustemperaturen. Å ena sidan vill vi säkerställa komforten för dig som hyresgäst, å andra sidan ska vi bidra till att nå våra och Stockholms stads klimatmål.
Den här tiden på året får vi in många samtal till Kundcenter från hyresgäster som upplever att det är kallt hemma. När någon fryser är det inte läge att prata om klimatet men jag vill försäkra dig som hyresgäst att vi tar både ditt ärende och våra klimatmål på lika stort allvar, säger Åsa Steen, förvaltningschef på Svenska Bostäder.
Nu när det är höst växlar temperaturen som mest ute. På dagen kan solen värma riktigt skönt utomhus medan graderna ofta faller snabbare än löven framåt kvällen och natten. Värmen är alltid på, så det är ingenting vi sätter på när det blir kallt ute, men värmesystemet behöver tid på sig för att ställa om, innan kylan är här för att stanna. När temperaturen skiftar mellan 15-20 grader under dygnets timmar hinner det inte anpassa sig. Därför är det ofta många hyresgäster som upplever att det är kallt inne på just hösten.
Så här fungerar det
Vi har sensorer i våra hus som mäter rumstemperaturen i ett urval av lägenheterna. Värdena från dessa lägenheter sammanställs med utomhustemperaturen och styr sen hur varma elementen är. Det här sker helt automatiskt och påverkas av att temperaturen utomhus skiftar så mycket.
När vi får in samtal där hyresgästen själv har mätt upp låga temperaturer under några dagar kontrollerar vi att sensorerna visar rätt. Sedan åker vi hem till hyresgästen för att se över elementen, ventilationen och om något kan förbättras i lägenheten. Beroende på resultatet av dessa undersökningar går vi sedan vidare med eventuella åtgärder, om det skulle visa sig behövas, säger Maria Löfholm, miljösamordnare på Svenska Bostäder.
Under vinterhalvåret strävar vi efter att du ska ha mellan 20 och 21 grader hemma. Den lägre gränsen är vald för att säkerställa ett bra inomhusklimat och den övre gränsen har valts av miljöskäl. Mät temperaturen inne i rummet, snarare än intill fönstret, så ser du om den stämmer.
Ett hållbart klimat
Varför höjer vi inte bara temperaturen när det är kallt? För varje grad vi ökar temperaturen i lägenheterna ökar energianvändningen med 5 procent, vilket för vårt bestånd kan jämföras med att dammsuga oavbrutet i 130 år eller att rosta 45 miljoner brödskivor. Tillsammans med vår ägare Stockholms stad arbetar vi för att nå de uppsatta klimatmålen.
De fastighetsförvaltande bolagen i Stockholm stad står för ungefär tre fjärdedelar av stadens egen energianvändning, det illustrerar hur viktig energifrågan är för både oss och staden. Man kan tro att i takt med att fjärrvärmen närmar sig fossilfri är det bara att gasa på och höja temperaturen. Tyvärr är det inte så enkelt, istället är det fler som ska dela på den rena energin, förklarar Sara Wallin, Hållbarhetschef på Svenska Bostäder.
Tips på vad du kan göra själv
Om du känner att det är kallt hemma finns det flera saker du kan göra:
- Ställ möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem. Runt elementen ska luften kunna röra sig fritt, så att värmen sprids till resten av lägenheten.
- Vädra snabbt när det är kallt ute, max fem minuter. Annars kan temperaturen i din lägenhet sjunka.
- Använd bara spisfläkten när du lagar mat. Om fläkten står på i onödan dras värmen ur lägenheten och ersätts med kall luft som kyler lägenheten.
- Om du saknar spisfläkt och endast har en ventil med forceringsdon i köket, se då till att bara öppna den helt när du lagar mat. Annars hindras värmesystemet från att värma upp lägenheten.
- Har du en fösterventil så kan du rengöra den med en trasa eller dammsugaren. Vrid inte på den och täpp inte till den. Om du känner frisk luft komma in så är allt som det ska.
Så här gör du för att mäta och anmäla
Om det inte hjälper kan du testa att mäta hur kallt det är. Ställ termometern på ett bord mitt i rummet. Om den visar under 20 grader tre dagar i rad är du välkommen att ringa till vårt Kundcenter, så hjälper vi dig att komma i kontakt med din kundvärd. Du når oss dygnet runt på Mina sidor.